ماه مهمانی خدا فرصتی برای میزبانی از گردشگران مسلمان

ماه مبارک رمضان در ایران با کاهش چشمگیر سفرها روبرو است، این در حالی است که در بسیاری از کشورهای اسلامی این ماه پرخیر و برکت را فرصتی برای جذب گردشگران بیشتر و رونق گردشگری می‌دانند.

ماه مهمانی خدا فرصتی برای میزبانی از گردشگران مسلمان

سبک زندگی مردم در ایران اسلامی به عنوان یکی از پرجمعیت‌ترین کشورهای مسلمان منطقه در ماه مبارک رمضان، با تغییراتی اساسی مواجه می‌شود؛ تغییر ساعت کاری برخی ادارات و فروشگاه‌ها، پر رنگ شدن سنت صله رحم، داغ شدن بازار پخت ‌آش و حلیم و فروش شیرینی‌های مخصوص این ماه، همچون زولبیا و بامیه و شلوغ شدن برخی نقاط شهر بعد از افطار، از جمله آن‌ها است.

برخی کشورها نیز اقدام به برگزاری جشنواره های رمضان کرده‌اند که از زمان افطار آغاز می‌شود و با پذیرایی از گردشگران با غذاهای ویژه رمضان و به راه انداختن جشنواره‌های متنوع از جمله جشنواره‌های خرید و سرگرمی تا هنگام سحر ادامه می‌یابد.

مسئولان گردشگری کشورهای مسلمان و بویژه عربی از قدرت نمادسازی رمضان در جذب گردشگر غافل نشده‌اند، از این رو در بسیاری از تبلیغات‌ محیطی، تلویزیونی و حتی فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی می‌توان «فانوس‌های رنگارنگ» را مشاهده کرد که بعد از سال‌ها به نماد جشن رمضان این کشورها تبدیل شده‌اند و هر فرد با دیدن آن به‌طور ناخود آگاه عبارت «رمضان کریم» به ذهنش خطور می‌کند.

اما در ایران با وجود فراهم بودن زمینه لازم برای پذیرایی از گردشگران در ماه مضان ، تنوع قومی و سنتی در برپایی ماه رمضان در بین اقوام ایرانی و وجود اماکن مذهبی و زیارتگاه، تاکنون نتوانسته‌ایم از ظرفیت‌های موجود در این زمینه نهایت استفاده را ببریم.

نقاره‌زنی، نواختن سازهای کوبه‌ای، شب زنده‌داری در شب‌های قدر، سفره‌های نذری، آیین‌های برگزاری مراسم سحر و افطار از جمله آیین‌هایی هستند که همه ساله در ماه رمضان انجام می‌شوند و از ظرفیت‌ لازم برای شدن به یک جشنواره مردمی را دارند.

یک کارشناس گردشگری در این باره گفت:

امروزه بسیاری از کشورهای مسلمان همچون مالزی، اندونزی، مصر و ترکیه برای پذیرا شدن گردشگران مسلمان در ماه مبارک رمضان، از ماه‌ها قبل برنامه‌ریزی خاصی را اتخاذ می‌کنند تا حداکثر جذب گردشگر را در این ماه داشته باشند.

در حالی که تعداد مسافرت‌ها در ماه مبارک رمضان در ایران به حداقل خود می‌رسد، برخی کشورهای مسلمان همچون ترکیه و مالزی با برنامه‌ریزی در این عرصه، سفره‌های افطار خود را برای گردشگران مسلمان و حتی غیرمسلمانانی که دوست دارند آیین‌های رمضان را تجربه کنند، باز کرده‌اند.

اندونزی به عنوان یکی از مقاصد گردشگری حلال، برای ماه رمضان بسته‌های سفری را تبلیغ می‌کند که حاوی وعده‌های سحری و افطاری، قرآن‌خوانی دسته‌جمعی، نماز جماعت و بازدید از اماکن مقدس در این کشور است.

دبی در تمامی طول سال یکی از مهم‌ترین مقاصد گردشگری است، اما در ماه مبارک رمضان، این شهر جذاب‌تر از همیشه است. علاوه بر امکانات رفاهی گردشگری که در دبی ارائه می‌شود، گردشگران در ماه رمضان می‌توانند در رویدادهایی که دولت محلی سازماندهی کرده، شرکت کنند.

سعید آشوری افزود :

گردشگری اسلامی با در اختیار داشتن ۱۰ درصد از میزان کل گردشگری دنیا همچنان در حال رشد است و انتظار می‌رود در سال جدید میلادی این رقم به ۲۰ درصد به خصوص برای کشورهای آسیایی برسد.

وی بیان کرد:

در کشور ایران با وجود جاذبه‌های طبیعی، تاریخی، مذهبی و زیارتی به دلیل ضعف در برنامه‌ریزی و تبلیغات کم، گردشگری در ماه مبارک رمضان نمود کمتری داشته است.

آشوری با بیان اینکه مردم ایران بیشتر در ماه رمضان سرگرم تلویزیون و برنامه‌های آن هستند، گفت:

متولیان فرهنگی و گردشگری باید با ایجاد برنامه‌های جذاب، ارائه تسهیلات، برگزاری تورهای زیارتی ارزان‌قیمت و مسابقات مذهبی برای توسعه گردشگری داخلی و خارجی در ماه رمضان برنامه‌ریزی کنند.

به گفته این کارشناس، مسئولان با برنامه‌ریزی منسجم، تبلیغات گسترده، برقراری پروازهای مستقیم، اجرای تورهای ترکیبی اسلامی و مسابقات بین‌المللی قرآنی می‌توانند عقب‌ماندگی های موجود را در این زمینه برطرف نمایند.

امروزه گردشگران خارجی به دنبال جاذبه‌های فرهنگی، تاریخی وبومی کشورها هستند و هر کشوری بتواند این‌گونه ظرفیت‌ها را بالا ببرد و به نمایش بگذارد، در جذب گردشگر موفقیت بیشتری به دست می‌آورد.

 

منبع : کجارو